OVER PILOO

Bastiaan Piloo is sinds 1998 werkzaam als adviseur voor de non-profit sector. Hij is gespecialiseerd in creatieve productie en sociaal-cultureel ondernemen: conceptontwikkeling, beleid & strategie, fondsenwerving, marketing en zakelijk management van non-profit organisaties. De afgelopen jaren opereerde hij voor een scala aan organisaties in de sectoren zorg en welzijn, kunst, cultuur & (digitale) media, erfgoed, natuur & duurzaamheid, Internationale Samenwerking, educatie en het academische veld. Hij was consultant bij het gerenommeerde advieskantoor Van Dishoeck & Jongbloed, co-founder en fundraising manager van FairFood International en Fondscoördinator van het Amsterdams Universiteits Fonds (AUF). Hij voerde ook (a.i.) de zakelijk leiding bij diverse stichtingen. Hij is een creatieve bouwer, effectieve fondsenwerver en projectstrateeg, heeft veel ervaring in het 'matchen' van non-profit organisaties en projecten met financiers, fondsen, subsidiënten en partners.
Zijn kernkwaliteiten zijn:
Een van zijn voorliefdes is het begeleiden van nieuwe organisaties en personen met een prachtidee, duidelijke visie en ambitie om ‘een verschil te maken’ in de samenleving. Bij het concretiseren en verwezenlijken van een project.Bij het opstarten van bijvoorbeeld een stichting en alles wat daar bij komt kijken. Bij het ‘matchen’ met partners, financiers, fondsen, publiek en het ontwikkelen van zelf-financiering. Zo hielp hij Stichting memorabele Momenten (cultuureducatie voor jonge kinderen) zich vanuit Amsterdam over de gehele Randstad uit te spreiden.
De afgelopen jaren heeft hij zich toegelegd op actuele initiatieven en (media) projecten o.a. het intergenerationele project Op mijn Stoep, erfgoed en educatie (Onze Schatten (NTR) en Reis van de Razzia), burgerschap onder jongeren en internationale samenwerking (Op Kamers). Onder de koepel van Stichting Happy Motion werkte hij voor diverse projecten en programma's op het grensvlak van cultuur, zorg welzijn zoals Mijn Hoofd, Pijn Samen en Miracles of Music.
Hij is bestuurder bij Stichting Heel en Al en Stichting Nephron
Zijn kernkwaliteiten zijn:
- creatieve productie en sociaal-cultureel ondernemen
- ontwikkelen van creatieve pr-, fondsenwerving- en marketing concepten
- uitzetten van een haalbaarheidsonderzoek en strategisch beleid
- zicht op financiële planning en draagvlakverbreding: naast institutionele werving
- het opzetten van zelf-financiering in coöperatie met bedrijfsleven, donors en supporters
- kennis van fiscale en juridische kwesties zoals ANBI en Good Governance
- het coachen van en sparringpartner voor bestuur en directie
- financiële -, en jaarverslaglegging, monitoring en evaluatie van projecten
- zakelijke leiding a.i. en projectmanagement
Een van zijn voorliefdes is het begeleiden van nieuwe organisaties en personen met een prachtidee, duidelijke visie en ambitie om ‘een verschil te maken’ in de samenleving. Bij het concretiseren en verwezenlijken van een project.Bij het opstarten van bijvoorbeeld een stichting en alles wat daar bij komt kijken. Bij het ‘matchen’ met partners, financiers, fondsen, publiek en het ontwikkelen van zelf-financiering. Zo hielp hij Stichting memorabele Momenten (cultuureducatie voor jonge kinderen) zich vanuit Amsterdam over de gehele Randstad uit te spreiden.
De afgelopen jaren heeft hij zich toegelegd op actuele initiatieven en (media) projecten o.a. het intergenerationele project Op mijn Stoep, erfgoed en educatie (Onze Schatten (NTR) en Reis van de Razzia), burgerschap onder jongeren en internationale samenwerking (Op Kamers). Onder de koepel van Stichting Happy Motion werkte hij voor diverse projecten en programma's op het grensvlak van cultuur, zorg welzijn zoals Mijn Hoofd, Pijn Samen en Miracles of Music.
Hij is bestuurder bij Stichting Heel en Al en Stichting Nephron
Publicaties
Bastiaan Piloo is coauteur van 'Fondsenwerving in Nederland' in 'International Fund Raising for Not-for-Profits', NYC Wiley Press, handboek voor fondsenwervers (1999).